مدیریت و کنترل پروژه چیست؟ چگونه وارد بازار کار شویم؟
این سوال شاید تکراری ترین سوال بین دانشجویان رشته مهندسی مدیریت و کنترل پروژه و مهندسی صنایع باشد ، و قطعا بین تمامی کسانی که برای ورود به بازار کار آماده می شوند این یک سوال اساسی است ، چگونه وارد بازار کار شویم؟
در اینجا مطالبی بسیار مفید در این رابطه را بیان خواهیم کرد.
مدیریت و کنترل پروژه چیست؟
مدیریت و کنترل، دو واژه که وقتی وارد این رشته کاری می شوید بسیار آن ها را می شنوید. مدیریت پروژه حوزه بسیار گسترده تری نسبت به کنترل پروژه دارد و محدوده کل پروژه را رصد می کند تا ارکان پروژه برای رسیدن به هدف پروژه به طور هماهنگ تلاش کنند. اما کنترل پروژه زیر مجموعه مدیریت پروژه می باشد که هدف اصلی آن کنترل زمان و هزینه می باشد. کنترل پروژه محل استخراج اطلاعات و داده ها ، دسته بندی کردن آنها و مستند سازی می باشد که خروجی این اطلاعات را برای مدیران پروژه جهت تصمیم گیری صحیح ارائه می نماید.
چگونه وارد بازار کار شویم؟
برای اینکه وارد این بازار کار شویم باید همه چیز را از صفر شروع کنیم، یعنی ما در روز اول نمی توانیم مدیر پروژه شویم بلکه باید از یک کارشناس ساده دفتر کنترل پروژه کار خود را شروع کنیم. دفتر کنترل پروژه فیلد های شغلی مختلفی دارد که بسته به وسعت پروژه و شرکت ممکن است تمام موضوعات کاری را یک نفر انجام دهد یا اینکه چندین نفر هرکدام برای بخش های مختلف مشغول به کار باشد .
این بخش های مختلف شامل:
کارشناس برنامه ریزی Planinng
کارشناس کنترل هزینه Cost Control
کارشناس گزارشات Reporting
کارشناس مدیریت ادعا Claim Management
و…
باشد.
احتمالا همه کسانی که برای اولین بار در یک دفتر کنترل پروژه استخدام می شوند بخش گزارشات ایده آل ترین حالت ممکن برای شروع به کار باشد. گزارش نویسی بسیار حساس می باشد اما در عین حال ساده و روان می توان آن را آموخت و خود را برای مراحل بالاتر آماده کرد . گزارشات مبنای تمام تصمیم گیری ها هستند پس باید بادقت تمام تهیه شوند این حساسیت کار را بالا می برد.
در اینجا پیش نیاز های اساسی برای وارد شدن به هرکدام از فیلد های کنترل پروژه را بیان می کنیم:
کارشناس برنامه ریزی Planinng
- Excell
- Primavera
- MSProject
- تسلط بر ساختار شکست کار WBS
- تسلط برقواعد زمانبندی
- تسلط به تخصیص و تسطیح منابع
- تسلط برساختار شکست هزینهCBS
- توانایی استخراج محدوده کار از قرارداد
کارشناس کنترل هزینه Cost Control
- آشنایی با فهرست بها و نحوه کار با فصول
- تسلط بر انواع قرارداد
- تسلط بر شرایط عمومی پیمان
- آشنایی با متره و برآورد(با توجه به نوع پروژه)
- تسلط برساختار شکست هزینهCBS
کارشناس گزارشات Reporting
- Excell
- Word
- Power Point
- آشنایی با طراحی داشبورد در اکسل
- تسلط بر انواع گزارشات (روزانه ،هفتگی ،ماهیانه)
کارشناس مدیریت ادعا Claim Management
- تسلط بر انواع قرارداد
- تسلط بر شرایط عمومی پیمان
- تسلط بر امور حقوقی قرارداد
- تسلط بر گستره پروژه
- تسلط بر فهرست بها
این ها تقریبا مهمترین مهارت هایی هستند که باید برای ورود به بازار کار مدیریت و کنترل پروژه آنها را فرا بگیرید.
البته لازم است که شما یک رزومه داشته باشد ، رزومه معرف افراد حرفه ای است مهم نیست که چقد تجربه یا سابقه کار دارید شما برای معرفی خود نیاز است که حتما یک رزومه تهیه کنید.