لایحه تاخیرات زمانی
Delay Claim
بیشتر پروژه ها به دلایلی دچار تاخیر زمانی در اجرا می شوند ، تیم های مدیریت و کنترل پروژه در طول مدت زمانی قانونی پروژه مصمم هستند که از بروز تاخیرات جلوگیری نمایند یا با برنامه های اجرای سریع(Cuth Up Plan) این گونه تاخیرات را کنترل و پروژه ها در زمان مقرر به اتمام برسانند . اما اغلب در این زمینه ناموفق هستند زیرا برخی از این تاخیرات از حوزه کنترل برای پروژه خارج هستند از جمله آنها می توان به :
- تاخیر در پرداخت صورت وضعیت ها توسط کارفرما
- تاخیر در ابلاغ نقشه ها
- تغییر نقشه ها حین اجرای پروژه (کاهش یا افزایش حجم کار)
- شرایط جوی
- عدم وجود برآورد صحیح زمانی ناشی از عدم شناخت مناسب پروژه و مشکلات اجرای آن
- و….
اشاره نمود.
از آن سوی قرارداد یعنی کارفرما خواهان تحویل پروژه در زمان مقرر می باشد و برای ملزم نمودن پیمانکار نیز ابزاری از جمله جریمه نقدی و … در دست دارد و درقرارداد اولیه نیز به آن اشاره نموده است. و اگر پیمانکار نتواند تاخیرات احتمالی خود را مجاز کند مشمول جرائم سنگین می شود.
در شرایط عمومی پیمان ماده 30 نیز به تاخیرات پروژه اشاره گردیده اَست که البته دارای ابهاماتی نیز می باشد.
نمونه های کلیم از سوی پیمانکار :
- افزایش هزینه های غیر مستقیم پیمانکار
- اعمال جریمه به پیمانکار مطابق بند های ( احتمالی) قرارداد و ماده 50 شرایط عمومی
- نارضایتی کارفرما و اعمال ماده 46 شرایط عمومی پیمان
- اعمال ماده 45-46-47 شرایط عمومی پیمان
حال چگونه و چه زمانی لایحه تاخیرات را تهیه کنیم؟
-
چه زمانی:
بر اساس ماده 30 پیمان بعد از اتمام مدت اولیه قرارداد پیمانکار باید اقدام به تهیه لایحه تاخیرات و تمدید قرارداد براساس مدت زمان تاخیر مجاز می باشد.
چگونه:
ابتدا باید در طول اجرای پروژه نفرات دفتر کنترل پروژه اقدام به مستند سازی تاخیرات نماید تا در پایان قرارداد با مشکلات نبود مستندات کافی مواجه نشوند و سریعا لایحه تاخیرات خود را ارائه نمایند.
بعد از مستند سازی تاخیرات که باید براساس نوع و شرایط قرارداد باشد باید آخرین آپدیت برنامه زمانبندی ،نمودار اسکرو ، و تعیین میزان تاخیر از تاریخ پایان قرارداد تهیه شودکه در این برنامه نشان میدهیم با توجه به تاخیرات پیش آمده تاریخ پایان پروژه چه زمانی است.
از جمله دیگر مستندات می توان به
نامه ها
وضعیت گردش مدارک مهندسی مطلبق با MDR
اشاره نمود.
تاخیرات ناشی از عدم پرداخت صورت وضعیت در طول پروژه از سوی کارفرما:
-
برخی از تاخیرات در طول پروژه ناشی ازعدم پرداخت صورت وضعیت ها می باشند که محاسبه آنها کمی متفاوت است در این بخش باید از بخش نامه های 1300 و 5090 سازمان برنامه و بودجه جهت محاسبه تاخیرات استفاده نمود. بطور کلی این آیین نامه ها از فرمول زیر جهت محاسبه تاخیرات مجاز استفاده می کنند.
که در آن:
M: مدت تمدید پیمان
a : مبلغ صورت وضعیت
b :دوره صورت وضعیت
c : مدت اولیه پیمان
d : مبلغ اولیه پیمان
x :مدت تاخیر در پرداخت
است.
در پایان مقاله فایل محاسباتی لایحه تاخیرات زمانی ناشی از عدم پرداخت صورت وضعیت در موعد مقرر به شماعزیزان تقدیم میگردد.