مدیریت ادعا
claim management
تقاضائي از سوي يک طرف قرارداد در ازاي وجود دلايلي صحيح و يا به گمان متقاضي صحيح که اصولا به خاطر اقدامات، دستورات و يا تغييرات نامنطبق با مفاد قرارداد پروژه از سوي طرف ديگر قرارداد به وجود آمده و از لحاظ اقتصادي بين طرفين قابل حل و فصل نمي باشد را مدیریت ادعا می نامند.
مدیریت ادعا امری اجتناب ناپذیر است ، و در هر پروژه ای با توجه به سطح و گستردگی آن پروژه مورد استفاده قرار میگیرد.
مدیریت ادعا فرآیندی است مدیریتی که در طول کل پروژه پیگیری و اجرا می شود ، این فرآیند از زمان شرکت در مناقصه تا تحویل پروژه جاری است و می توان با شناخت و تسلط کافی به تمام جوانب پروژه ردپاهای مورد نظر خود را در اسناد پروژه بگذاریم تا در زمان مساعد بتوانیم از آنها برای ادعای خود استفاده کنیم.
اگر بخواهیم در طول پروسه اجرای پروژه ( از شرکت در مناقصه تا تحویل پروژه) مدیریت ادعا را بررسی نماییم ، مدیریت ادعا در نقطه قبل از انعقاد قرارداد در بالاترین سطح خود قراردارد تا پایان پروژه به کمترین حالت خود نزدیک می شود . بزرگترین فرصت برای مدیریت ادعا قبل از انعقاد قرارداد می باشد.
انواع مستندات مورد نیاز برای کلیم:
- قرارداد اولیه
- گزارشات
- TQ
- نامه ها
- نقشه ها
- دستور کار
- مستندات تاخیرات
- شرایط عمومی پیمان
- و…
مراحل مدیریت ادعا:
- شناسایی ادعا
- مستند سازی
- تعریف کیفی ادعا
- تبدیل تعریف کیفی به کمی ادعا
- دسته بندی
- ارائه به کارفرما و دفاع از آن
نمونه های کلیم از سوی پیمانکار :
- قرارداد پر از ابهام که نیاز به توافق در طول پروژه دارد.
- تاخیر در پرداخت های مالی به پیمانکار.
- تاخیر در تعهدات کارفرما مطابق قرارداد.
- عدم پاسخگویی به موقع به درخواست های فنی
- تغییر در محدوده کار و حجم کار و . . .